
dr Dominika Drulis-Fajdasz

Oferta:
Tutoring akademicki – wsparcie rozwoju kompetencji naukowych
dr Dominika Drulis-Fajdasz, magisterium i doktorat z dziedziny biochemii przy Wydziale Biotechnologii (UWr), doświadczenie w pracy laboratorium przyklinicznym Kliniki Nefrologii, Medycyny Transplantacyjnej i Chorób Wewnętrznych (UMW), aktualnie adiunkt Wydziału Nauk Biologicznych (UWr).
Trudno jest w kilku zdaniach spowodować, by świat na nas zwrócił uwagę. W świecie krótkich informacji i obrazkowych komunikatów, zmuszają nas do bycia zwięzłym i jednoznacznym. Tak też jest nauka ścisła, nieubłaganie dosadna i bezwarunkowa – uczy nas mówienia „tak, tak; nie, nie”. Moja praca badawcza z zakresu fizjologii i neurobiologii, uczy wielkiej pokory wobec ciągle nieosiągalnych dla nas tajników pamięci oraz funkcji kognitywnych. Działanie w tej dziedzinie daje możliwości odkrywania mechanizmów tkanki nerwowej, która zaskakuje swoją złożonością i wielopłaszczyznową funkcją, łączącą fizykę, chemię i biologię, a często i matematykę. Zapraszam do współpracy, by móc wspólnie zachwycać się doskonałością świata przyrody martwej i ożywionej, gdzie praca naukowa, to jak wykradanie tajemnicy z maszynerii idealnie zaplanowanej.
Prywatnie wolę chodzić do sklepów narzędziowych niż do spożywczych…
dr hab. Magda Dubińska-Magiera

fot. Dominika Hull-Bruska/Uniwersytet Wrocławski
Oferta:
„Niezbędnik akademicki”, czyli rozwój kompetencji ułatwiających funkcjonowanie w realiach uczelnianych – tutoring akademicki
Proponowany proces tutoringu akademickiego oferuje możliwość zapoznania się ze specyfiką pracy na uczelniach i z szeroko pojętym funkcjonowaniem w świecie nauki. Oferta przeznaczona jest do osób, które chcą doskonalić swój warsztat pisania tekstów naukowych i/lub wystąpień publicznych o charakterze naukowym, dydaktycznym i popularyzatorskim skierowanych do szerokiego grona odbiorców. Program tutoringu obejmuje również zagadnienia z obszarów: pozyskiwanie funduszy, tworzenie profilu naukowego, komunikacja naukowa, organizacja pracy naukowca itp.
Doświadczenie:
Magda Dubińska-Magiera – doktor habilitowany nauk biologicznych, adiunktka na Wydziale Nauk Biologicznych
Jako badaczka koncentruję się na rozwoju zwierząt, ze szczególnym uwzględnieni mięśni, oraz na zagadnieniach z zakresu biologii komórki. Prowadzę własne projekty badawcze oraz współpracuję z różnymi ośrodkami naukowymi. Moja przygoda z nauką rozpoczęła się na Wydziale Biotechnologii, gdzie uzyskałam stopień doktora nauk biologicznych.
Jestem również nauczycielką akademicką. W mojej działalności dydaktycznej wykorzystuję najnowsze metody edukacyjne. Prowadzę zajęcia z zakresu biologii rozwoju, biochemii oraz technik histologicznych i mikroskopowych.
Angażuję się w popularyzację nauki biorąc udział w wydarzeniach takich, jak Festiwal Nauki, Uniwersytet Dzieci czy Noc Biologów. Mam doświadczenie w prowadzeniu i zarządzaniu autorskimi projektami edukacyjnymi i badawczymi skierowanymi do szerokiego grona odbiorców.
· Kierowniczka i wykonawczyni grantów badawczych
· Autorka licznych publikacji naukowych, dydaktycznych i popularnych oraz uczestniczka wielu konferencji naukowych
· Popularyzatorka nauki z doświadczeniem w realizacji własnych projektów edukacyjnych i badawczo-edukacyjnych (np. „e-danio”, „DANiO – Danio Adventure!”)
· Laureatka licznych nagród organizacyjnych i dydaktycznych JM Rektora UWr, nagrody dydaktycznej IDUB „Najlepsi wśród najlepszych – w poszukiwaniu doskonałości dydaktycznej”, odznaczona Medalem Komisji Edukacji Narodowej.
· W latach 2015-2020 członkini i przewodnicząca (2027-2019) Akademii Młodych Uczonych i Artystów – elitarnej organizacji, której działacze i działaczki realizują interdyscyplinarne projekty, prowadzą działalność edukacyjną i upowszechniającą naukę.
· Absolwentka studiów podyplomowych „Menedżer projektu badawczo-rozwojowego” (2013-2014; WSB we Wrocławiu)
· Pasjonatka literatury i zagadnień związanych z tłumaczeniem tekstów literackich, absolwentka studiów licencjackich na kierunku filologia szwedzka (2021-2024; Wszechnica Polska ANS w Warszawie)
· Propagatorka idei praktykowania uważności (mindfulness) w edukacji (i nie tylko)
prof. dr hab. inż. Marcin Kadej

Oferta:
Planowanie i realizacja aktywności pod kątem przygotowania do pracy naukowej – tutoring akademicki
Proponowany proces tutoringu akademickiego obejmuje zaprezentowanie metod realizacji działań w ramach warsztatu naukowego oraz wprowadzenie tychże do działania, tak by w przyszłości osiągnąć cele naukowe.
Doświadczenie:
Marcin Kadej – profesor doktor habilitowany nauk biologicznych, inżynier zarządzania i marketingu, dziekan Wydziału Nauk Biologicznych UWr (kadencja 2020-2024), przewodniczący Rady Dyscypliny naukowej nauki biologiczne UWr (kadencja 2020-2024), kierownik Pracowni Biologii i Entomologii Sądowej WNB UWr (od 2019 r.).
- Specjalista w zakresie biologii środowiskowej i archeoentomologii – zwierzęta bezkręgowe, ze szczególnym uwzględnieniem owadów, w tym gatunków saproksylicznych, zapylaczy, gatunków chronionych, ginących i zagrożonych.
- Koordynator i realizator badań związanych z taksonomią i systematyką oraz biologią i ekologią owadów.
- Specjalista entomologii sądowej, „forensic science”, ze szczególnym uwzględnieniem owadów istotnych w kryminalistyce (Pracownia Biologii i Entomologii Sądowej UWr).
- Specjalista biologii konserwatorskiej (Pracownia Biologii Konserwatorskiej i Ochrony Bezkręgowców UWr) zajmujący się ochroną bioróżnorodności oraz wyceną i oceną zasobów przyrodniczych, współpracujący z Instytutem Ochrony Przyrody PAN w Krakowie w ramach tworzenia bazy danych „Gatunki obce w Polsce” i „Monitoring gatunków i siedlisk przyrodniczych”, w tym objętych programem Natura 2000.
- Koordynator prac badawczych dotyczących chronionych, rzadkich lub zagrożonych wyginięciem owadów, gatunków obcych i inwazyjnych oraz owadów o znaczeniu ekonomiczno-gospodarczym.
- Autor licznych publikacji naukowych i popularno-naukowych (łącznie blisko 340 prac). Uczestnik wielu konferencji i warsztatów naukowych o zasięgu krajowym i zagranicznym.
- Opiekun trójki doktorantów, licznych praktykantów oraz stażystów zainteresowanych biologią i entomologią sądową.
- Wykładowca i prowadzący warsztaty dotyczące gospodarowania bioróżnorodnością i ochroną przyrody.
- Audytor w zakresie systemów jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego żywności i żywienia, a także marketingu naukowego.
dr Józef Krawczyk, prof. UWr

Oferta:
W drodze do doskonałości – tutoring rozwojowy
Proponowany proces tutoringu rozwojowego obejmuje doskonalenie relacji interpersonalnych (kompetencje społeczne, komunikacyjne, interakcyjne i relacyjne) oraz planowanie i rozwój kariery. Podopieczny lepiej poznanie samego siebie i pracuje nad własnym rozwojem – rozpoznaniem talentów, uzdolnień, wartości, mocnych stron itp.
Doświadczenie:
Józef Krawczyk, dr nauk biologicznych, profesor UWr, nauczyciel akademicki z 30 letnim stażem pracy w szkolnictwie wszystkich etapów edukacyjnych (25 lat w UWr) oraz w kształceniu dorosłych (w tym czynnych nauczycieli), kierownik Pracowni Edukacji Biologicznej WNB UWr. Nauczyciel dyplomowany biologii (obecnie w szkole ponadpodstawowej).
- Specjalista w zakresie dydaktyki biologii i edukacji środowiskowej w obszarze wykorzystania najnowszych osiągnięć biologii w dydaktyce na różnych etapach edukacyjnych, stosowania eksperymentu i ćwiczeń terenowych w dydaktyczne, sposobów kształtowania kompetencji kluczowych, w szczególności kształtowania kompetencji związanych z kreatywnym rozwiązywaniem problemów.
- Dydaktyk zaangażowany w kształcenie przyszłych nauczycieli biologii. Wykładowca, prowadzący zajęcia związane z komunikacją interpersonalną dla studentów wszystkich kierunków na WNB.
- Kierownik i realizator licznych projektów i grantów edukacyjnych.
- Autor lub współautor licznych publikacji z zakresu ekologii roślin, biogeochemii i dydaktyki biologii (w tym dwóch serii podręczników do gimnazjum i szkoły podstawowej), programów edukacyjnych, programów nauczania i innowacji pedagogicznych współpracujący z badaczkami oraz badaczami z ośrodków naukowo-dydaktycznych w Polsce.
- Opiekun Studenckiego Koła Naukowego Nauczycieli „Sowa”.
- Zagorzały popularyzator nauki uwielbiający pracę dydaktyczną i kontakt z uczącymi się.
- Laureat licznych nagród dydaktycznych JM Rektora UWr, nagrody dydaktycznej IDUB „Najlepsi wśród najlepszych – w poszukiwaniu doskonałości dydaktycznej”, nagrody Kuratora Oświaty we Wrocławiu, odznaczony Medalem Komisji Edukacji Narodowej.
dr Anna Wdowikowska

fot. Dominika Hull-Bruska/Uniwersytet Wrocławski
Dr Anna Wdowikowska
„Tutoring akademicki – wsparcie rozwoju kompetencji naukowych”
O mnie
Pracuję jako adiunkt w Zakładzie Fizjologii Molekularnej Roślin, gdzie realizuję się naukowo oraz dydaktycznie. Oba te obszary działalności są dla mnie tak samo ważne, dlatego zależy mi aby przenikały się wzajemnie w codziennej pracy.
Działalność naukową skupiam wokół poznania mechanizmów reakcji roślin na zmienne warunki środowiskowe. Są to zagadnienia niezwykle istotne w kontekście obserwowanych zmian klimatu i nasilających się ekstremalnych zjawisk atmosferycznych, z którymi rośliny muszą sobie poradzić prowadząc osiadły tryb życia. Szczególnie interesują mnie aspekty molekularne leżące u podstaw tych procesów. Dotyczą one m.in. zmian ekspresji genów kodujących transportery błonowe, które odgrywają w roślinie kluczowe funkcje fizjologiczne. Opieram się także o techniki biochemiczne, które umożliwiają stwierdzić czy rośliny się stresują. Badania prowadzę na ważnych gospodarczo roślinach takich jak ogórek siewny, sałata, a ostatnio także winorośl, dzięki nawiązaniu współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym.
Badania naukowe z przyjemnością uzupełniam zajęciami dydaktycznymi z zakresu fizjologii roślin, metabolitów wtórnych, technik biologii molekularnej czy podstaw bioinformatyki. Każdego roku mam pod opieką dyplomantów studiów licencjackich jak i magisterskich. Angażuję się w działalność popularyzującą naukę tj. warsztaty dla uczniów, Dolnośląski Festiwal Nauki, Noc Biologów.
W pracy dydaktycznej chętnie stosuję nowoczesne techniki nauczania, takie jak e-learning. Ostatnio współrealizowałam inicjatywę edukacyjną o charakterze ponadprogramowym „Nauka przez praktykę – wizyta studyjna w winnicy” dla studentów kierunku gibe, mającą na celu poszerzenie, o aspekt praktyczny, zakresu zajęć laboratoryjnych „Metabolity wtórne i ich praktyczne zastosowanie”.
Za zaangażowanie w działalność dydaktyczną, kilkukrotnie otrzymałam nagrodę rektorską, a w 2023 r. Medal Komisji Edukacji Narodowej.
Współpraca tutoringowa
Zapraszam na spotkania w ramach tutoringu akademickiego. Proponuję wsparcie w zakresie rozwoju naukowego, pogłębiania zainteresowań oraz doskonalenia umiejętności badawczych.
dr hab. Sebastian Salata

dr hab. Sebastian Salata – biolog, entomolog, adiunkt w Zakładzie Bioróżnorodności i Taksonomii Ewolucyjnej w Wydziale Nauk Biologicznych UWr.
Tutoring akademicki – doskonalenie umiejętności badawczych
W swojej działalności naukowej skupiam się głównie na badaniu bioróżnorodności i filogeografii owadów. Jestem taksonomem, który stara się udokumentować i opisać bogactwo gatunkowe mrówek, głownie z Bałkanów i Madagaskaru. Ścigam się z czasem, bo coraz częściej zdarza mi się napotykać w kolekcjach muzealnych okazy nieopisanych gatunków, które w wyniku postępującej degradacji środowiska naturalnego prawdopodobnie już wymarły.
Badam też to, w jaki sposób mrówki przystosowują się do życia w środowisku mocno przekształconym przez człowieka. Ich elastyczność i kreatywność w wykorzystywaniu nowych siedlisk jest fascynująca.
Dydaktyka i praca ze Studentami są ważnymi elementami mojej działalności. Prowadzę liczne zajęcia, z których często czerpię inspirację do dalszej pracy. W kierowanej przeze mnie Pracowni Myrmekologicznej zrealizowano już liczne projekty licencjackie i magisterskie, których wyniki zostały opublikowane w renomowanych czasopismach naukowych.
Jako tutor chcę wspierać Cię w Twoim rozwoju naukowym poprzez poszerzanie i pogłębianie wiedzy oraz doskonalenie umiejętności kluczowych w pracy naukowej.
W wolnym czasie gram w planszówki albo fermentuję jakieś losowo wybrane warzywa. Przynajmniej raz w roku znikam na kilka tygodni w dziczy. Ostatnio mocno inspiruje mnie Harvey Milk.
Tutoring – propozycja dla studentów WNB UWr
Tutoring jest formą edukacji spersonalizowanej, która jest zindywidualizowanym system kształcenia, optymalizowanym dla potrzeb konkretnej osoby. Dostosowany jest do uczącego się, który bierze udział w projektowaniu osobistego planu edukacyjnego lub rozwojowego. Wszelkie stosowane w tym procesie metody, techniki oraz sposoby nauczania-uczenia się wynikają z natury konkretnej osoby, jej specyficznych potrzeb, zdolności i wyznaczonych przez nią celów. W tym procesie ucząca się osoba jest w centrum zainteresowania, jest świadomym jego uczestnikiem i pod opieką tutora samodzielnie podejmuje działania. Tutoring opiera się na relacji mistrz-uczeń, efektywnym komunikowaniu się i otwartości uczestniczących w nim osób. Dzięki integralnemu spojrzeniu na rozwój człowieka, jest sposobem na pełen rozwój potencjału uczącej się osoby. Osoby uczestniczące w tym procesie mają do siebie pełne zaufanie, a tutor dba o budowanie i podtrzymywanie odpowiednich relacji. Tutorting to wspieranie, motywowanie oraz odnajdowanie najlepszej drogi rozwoju.
Tutoring akademicki to wymiana doświadczeń między osobami zaangażowanymi w ten proces, a jego głównym zadaniem jest wzajemne podnoszenie wiedzy i umiejętności uczącej się osoby i tutora. Tutor dzieli się swoją pasją, co pomaga wywołać zakładane zmiany w uczącym się. Zainteresowania naukowe tutora i podopiecznego są w tym wypadku zbieżne.
Tutoring rozwojowy to szeroko rozumiane wsparcie w rozwoju osobistym, w drodze do osiągania zamierzonych celów, autonomii i niezależności. Skupia się na poznawaniu siebie, pracy nad odpowiedzialnością, ale przede wszystkim budowaniu wiary w samego siebie. Zmierza do odkrycia i rozbudzenia zainteresowań, świadomości talentów oraz rozwoju pozytywnych cech charakteru. W tym wypadku ważniejsze od wspólnych zainteresowań jest umiejętne motywowanie i prowadzenie podopiecznego przez tutora.
Wydziale Nauk Biologicznych oferujemy studentkom i studentom sesje tutoringu obu rodzajów – tutoriale akademickie i tutoriale rozwojowe, realizowane w postaci indywidualnych zajęć ponadprogramowych w wymiarze 15 godzin i 2 punktów ECTS, nie wliczających się do puli punktów wymaganych do ukończenia studiów. Tutorial podlega zaliczeniu bez oceny. O tutoring mogą ubiegać się studentki i studenci począwszy od trzeciego semestru studiów pierwszego stopnia oraz studenci studiów drugiego stopnia. Więcej informacji można znaleźć w zarządzeniu Rektora oraz zarządzeniu Dziekana WNB.
Zajęcia prowadzą certyfikowani tutorzy. Na Wydziale Nauk Biologicznych w bieżącym roku akademickim są to:
- dr Dominika Drulis-Fajdasz
- dr hab. Magda Dubińska-Magiera
- prof. dr hab. inż. Marcin Kadej
- dr Józef Krawczyk, prof. UWr
- dr hab. Sebastian Salata
- dr Anna Wdowikowska
Zarządzenie Nr 35/2024 Dziekana WNB w sprawie zajęć dydaktycznych prowadzonych w formie tutoringu na studiach stacjonarnych
Załączniki do Zarządzenia Nr 35/2024 Dziekana WNB w sprawie zajęć dydaktycznych prowadzonych w formie tutoringu na studiach stacjonarnych