
Tutoring w roku 2025/2026 – semestr zimowy:
dr hab. Magda Dubińska-Magiera, prof. UWr

fot. Dominika Hull-Bruska/Uniwersytet Wrocławski
Oferta:
„Niezbędnik akademicki”, czyli rozwój kompetencji ułatwiających funkcjonowanie w realiach uczelnianych – tutoring akademicki
Proponowany proces tutoringu akademickiego oferuje możliwość zapoznania się ze specyfiką pracy na uczelniach i z szeroko pojętym funkcjonowaniem w świecie nauki. Oferta przeznaczona jest do osób, które chcą doskonalić swój warsztat pisania tekstów naukowych i/lub wystąpień publicznych o charakterze naukowym, dydaktycznym i popularyzatorskim skierowanych do szerokiego grona odbiorców. Program tutoringu obejmuje również zagadnienia z obszarów: pozyskiwanie funduszy, tworzenie profilu naukowego, komunikacja naukowa, organizacja pracy naukowca itp.
Doświadczenie:
dr hab. Magda Dubińska-Magiera, prof. UWr – adiunktka w Zakładzie Biologii Rozwoju Zwierząt Wydziału Nauk Biologicznych UWr
Jako badaczka koncentruję się na rozwoju zwierząt, ze szczególnym uwzględnieni mięśni, oraz na zagadnieniach z zakresu biologii komórki. Prowadzę własne projekty badawcze oraz współpracuję z różnymi ośrodkami naukowymi. Moja przygoda z nauką rozpoczęła się na Wydziale Biotechnologii, gdzie uzyskałam stopień doktora nauk biologicznych.
Jestem również nauczycielką akademicką. W mojej działalności dydaktycznej wykorzystuję najnowsze metody edukacyjne. Prowadzę zajęcia z zakresu biologii rozwoju, biochemii oraz technik histologicznych i mikroskopowych.
Angażuję się w popularyzację nauki biorąc udział w wydarzeniach takich, jak Festiwal Nauki, Uniwersytet Dzieci czy Noc Biologów. Mam doświadczenie w prowadzeniu i zarządzaniu autorskimi projektami edukacyjnymi i badawczymi skierowanymi do szerokiego grona odbiorców.
· Kierowniczka i wykonawczyni grantów badawczych
· Autorka licznych publikacji naukowych, dydaktycznych i popularnych oraz uczestniczka wielu konferencji naukowych
· Popularyzatorka nauki z doświadczeniem w realizacji własnych projektów edukacyjnych i badawczo-edukacyjnych (np. „e-danio”, „DANiO – Danio Adventure!”)
· Laureatka licznych nagród organizacyjnych i dydaktycznych JM Rektora UWr, nagrody dydaktycznej IDUB „Najlepsi wśród najlepszych – w poszukiwaniu doskonałości dydaktycznej”, odznaczona Medalem Komisji Edukacji Narodowej.
· W latach 2015-2020 członkini i przewodnicząca (2027-2019) Akademii Młodych Uczonych i Artystów – elitarnej organizacji, której działacze i działaczki realizują interdyscyplinarne projekty, prowadzą działalność edukacyjną i upowszechniającą naukę.
· Absolwentka studiów podyplomowych „Menedżer projektu badawczo-rozwojowego” (2013-2014; WSB we Wrocławiu)
· Pasjonatka literatury i zagadnień związanych z tłumaczeniem tekstów literackich, absolwentka studiów licencjackich na kierunku filologia szwedzka (2021-2024; Wszechnica Polska ANS w Warszawie)
· Propagatorka idei praktykowania uważności (mindfulness) w edukacji (i nie tylko)
dr hab. Edyta Gola, prof. UWr
Oferta:
” Pasja badawcza w rozwoju naukowym i osobistym”– tutoring akademicki
dr hab. Sebastian Salata

dr hab. Sebastian Salata – biolog, entomolog, adiunkt w Zakładzie Bioróżnorodności i Taksonomii Ewolucyjnej Wydziału Nauk Biologicznych UWr.
Tutoring akademicki – doskonalenie umiejętności badawczych
W swojej działalności naukowej skupiam się głównie na badaniu bioróżnorodności i filogeografii owadów. Jestem taksonomem, który stara się udokumentować i opisać bogactwo gatunkowe mrówek, głownie z Bałkanów i Madagaskaru. Ścigam się z czasem, bo coraz częściej zdarza mi się napotykać w kolekcjach muzealnych okazy nieopisanych gatunków, które w wyniku postępującej degradacji środowiska naturalnego prawdopodobnie już wymarły.
Badam też to, w jaki sposób mrówki przystosowują się do życia w środowisku mocno przekształconym przez człowieka. Ich elastyczność i kreatywność w wykorzystywaniu nowych siedlisk jest fascynująca.
Dydaktyka i praca ze Studentami są ważnymi elementami mojej działalności. Prowadzę liczne zajęcia, z których często czerpię inspirację do dalszej pracy. W kierowanej przeze mnie Pracowni Myrmekologicznej zrealizowano już liczne projekty licencjackie i magisterskie, których wyniki zostały opublikowane w renomowanych czasopismach naukowych.
Jako tutor chcę wspierać Cię w Twoim rozwoju naukowym poprzez poszerzanie i pogłębianie wiedzy oraz doskonalenie umiejętności kluczowych w pracy naukowej.
W wolnym czasie gram w planszówki albo fermentuję jakieś losowo wybrane warzywa. Przynajmniej raz w roku znikam na kilka tygodni w dziczy. Ostatnio mocno inspiruje mnie Harvey Milk.
dr Anna Wdowikowska

fot. Dominika Hull-Bruska/Uniwersytet Wrocławski
dr Anna Wdowikowska
„Tutoring akademicki – rozwiń swoje kompetencje naukowe”
O mnie
Pracuję jako adiunkt w Zakładzie Fizjologii Molekularnej Roślin Wydziału Nauk Biologicznych UWr, gdzie realizuję się naukowo oraz dydaktycznie. Oba te obszary działalności są dla mnie tak samo ważne, dlatego zależy mi aby przenikały się wzajemnie w codziennej pracy.
Działalność naukową skupiam wokół poznania mechanizmów reakcji roślin na zmienne warunki środowiskowe. Są to zagadnienia niezwykle istotne w kontekście obserwowanych zmian klimatu i nasilających się ekstremalnych zjawisk atmosferycznych, z którymi rośliny muszą sobie poradzić prowadząc osiadły tryb życia. Szczególnie interesują mnie aspekty molekularne leżące u podstaw tych procesów. Dotyczą one m.in. zmian ekspresji genów kodujących transportery błonowe, które odgrywają w roślinie kluczowe funkcje fizjologiczne. Opieram się także o techniki biochemiczne, które umożliwiają stwierdzić czy rośliny się stresują. Badania prowadzę na ważnych gospodarczo roślinach takich jak ogórek siewny, sałata, a ostatnio także winorośl, dzięki nawiązaniu współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym.
Badania naukowe z przyjemnością uzupełniam zajęciami dydaktycznymi z zakresu fizjologii roślin, metabolitów wtórnych, technik biologii molekularnej czy podstaw bioinformatyki. Każdego roku mam pod opieką dyplomantów studiów licencjackich jak i magisterskich. Angażuję się w działalność popularyzującą naukę tj. warsztaty dla uczniów, Dolnośląski Festiwal Nauki, Noc Biologów.
W pracy dydaktycznej chętnie stosuję nowoczesne techniki nauczania, takie jak e-learning. Ostatnio współrealizowałam inicjatywę edukacyjną o charakterze ponadprogramowym „Nauka przez praktykę – wizyta studyjna w winnicy” dla studentów kierunku gibe, mającą na celu poszerzenie, o aspekt praktyczny, zakresu zajęć laboratoryjnych „Metabolity wtórne i ich praktyczne zastosowanie”.
Za zaangażowanie w działalność dydaktyczną, kilkukrotnie otrzymałam nagrodę rektorską, a w 2023 r. Medal Komisji Edukacji Narodowej.
Współpraca tutoringowa
Zapraszam na spotkania w ramach tutoringu akademickiego. Proponuję wsparcie w zakresie rozwoju naukowego, pogłębiania zainteresowań oraz doskonalenia umiejętności badawczych.
Pozostali Tutorzy:
dr Dominika Drulis-Fajdasz

Oferta:
Tutoring akademicki – wsparcie rozwoju kompetencji naukowych
dr Dominika Drulis-Fajdasz, magisterium i doktorat z dziedziny biochemii przy Wydziale Biotechnologii (UWr), doświadczenie w pracy laboratorium przyklinicznym Kliniki Nefrologii, Medycyny Transplantacyjnej i Chorób Wewnętrznych (UMW), aktualnie adiunkt Wydziału Nauk Biologicznych (UWr).
Trudno jest w kilku zdaniach spowodować, by świat na nas zwrócił uwagę. W świecie krótkich informacji i obrazkowych komunikatów, zmuszają nas do bycia zwięzłym i jednoznacznym. Tak też jest nauka ścisła, nieubłaganie dosadna i bezwarunkowa – uczy nas mówienia „tak, tak; nie, nie”. Moja praca badawcza z zakresu fizjologii i neurobiologii, uczy wielkiej pokory wobec ciągle nieosiągalnych dla nas tajników pamięci oraz funkcji kognitywnych. Działanie w tej dziedzinie daje możliwości odkrywania mechanizmów tkanki nerwowej, która zaskakuje swoją złożonością i wielopłaszczyznową funkcją, łączącą fizykę, chemię i biologię, a często i matematykę. Zapraszam do współpracy, by móc wspólnie zachwycać się doskonałością świata przyrody martwej i ożywionej, gdzie praca naukowa, to jak wykradanie tajemnicy z maszynerii idealnie zaplanowanej.
Prywatnie wolę chodzić do sklepów narzędziowych niż do spożywczych…
prof. dr hab. inż. Marcin Kadej

Oferta:
Planowanie i realizacja aktywności pod kątem przygotowania do pracy naukowej – tutoring akademicki
Proponowany proces tutoringu akademickiego obejmuje zaprezentowanie metod realizacji działań w ramach warsztatu naukowego oraz wprowadzenie tychże do działania, tak by w przyszłości osiągnąć cele naukowe.
Doświadczenie:
Marcin Kadej – profesor doktor habilitowany nauk biologicznych, inżynier zarządzania i marketingu, dziekan Wydziału Nauk Biologicznych UWr (kadencja 2020-2024), przewodniczący Rady Dyscypliny naukowej nauki biologiczne UWr (kadencja 2020-2024), kierownik Pracowni Biologii i Entomologii Sądowej WNB UWr (od 2019 r.).
- Specjalista w zakresie biologii środowiskowej i archeoentomologii – zwierzęta bezkręgowe, ze szczególnym uwzględnieniem owadów, w tym gatunków saproksylicznych, zapylaczy, gatunków chronionych, ginących i zagrożonych.
- Koordynator i realizator badań związanych z taksonomią i systematyką oraz biologią i ekologią owadów.
- Specjalista entomologii sądowej, „forensic science”, ze szczególnym uwzględnieniem owadów istotnych w kryminalistyce (Pracownia Biologii i Entomologii Sądowej UWr).
- Specjalista biologii konserwatorskiej (Pracownia Biologii Konserwatorskiej i Ochrony Bezkręgowców UWr) zajmujący się ochroną bioróżnorodności oraz wyceną i oceną zasobów przyrodniczych, współpracujący z Instytutem Ochrony Przyrody PAN w Krakowie w ramach tworzenia bazy danych „Gatunki obce w Polsce” i „Monitoring gatunków i siedlisk przyrodniczych”, w tym objętych programem Natura 2000.
- Koordynator prac badawczych dotyczących chronionych, rzadkich lub zagrożonych wyginięciem owadów, gatunków obcych i inwazyjnych oraz owadów o znaczeniu ekonomiczno-gospodarczym.
- Autor licznych publikacji naukowych i popularno-naukowych (łącznie blisko 340 prac). Uczestnik wielu konferencji i warsztatów naukowych o zasięgu krajowym i zagranicznym.
- Opiekun trójki doktorantów, licznych praktykantów oraz stażystów zainteresowanych biologią i entomologią sądową.
- Wykładowca i prowadzący warsztaty dotyczące gospodarowania bioróżnorodnością i ochroną przyrody.
- Audytor w zakresie systemów jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego żywności i żywienia, a także marketingu naukowego.
dr Józef Krawczyk, prof. UWr

Oferta:
W drodze do doskonałości – tutoring rozwojowy
Proponowany proces tutoringu rozwojowego obejmuje doskonalenie relacji interpersonalnych (kompetencje społeczne, komunikacyjne, interakcyjne i relacyjne) oraz planowanie i rozwój kariery. Podopieczny lepiej poznanie samego siebie i pracuje nad własnym rozwojem – rozpoznaniem talentów, uzdolnień, wartości, mocnych stron itp.
Doświadczenie:
Józef Krawczyk, dr nauk biologicznych, profesor UWr, nauczyciel akademicki z 30 letnim stażem pracy w szkolnictwie wszystkich etapów edukacyjnych (25 lat w UWr) oraz w kształceniu dorosłych (w tym czynnych nauczycieli), kierownik Pracowni Edukacji Biologicznej WNB UWr. Nauczyciel dyplomowany biologii (obecnie w szkole ponadpodstawowej).
- Specjalista w zakresie dydaktyki biologii i edukacji środowiskowej w obszarze wykorzystania najnowszych osiągnięć biologii w dydaktyce na różnych etapach edukacyjnych, stosowania eksperymentu i ćwiczeń terenowych w dydaktyczne, sposobów kształtowania kompetencji kluczowych, w szczególności kształtowania kompetencji związanych z kreatywnym rozwiązywaniem problemów.
- Dydaktyk zaangażowany w kształcenie przyszłych nauczycieli biologii. Wykładowca, prowadzący zajęcia związane z komunikacją interpersonalną dla studentów wszystkich kierunków na WNB.
- Kierownik i realizator licznych projektów i grantów edukacyjnych.
- Autor lub współautor licznych publikacji z zakresu ekologii roślin, biogeochemii i dydaktyki biologii (w tym dwóch serii podręczników do gimnazjum i szkoły podstawowej), programów edukacyjnych, programów nauczania i innowacji pedagogicznych współpracujący z badaczkami oraz badaczami z ośrodków naukowo-dydaktycznych w Polsce.
- Opiekun Studenckiego Koła Naukowego Nauczycieli „Sowa”.
- Zagorzały popularyzator nauki uwielbiający pracę dydaktyczną i kontakt z uczącymi się.
- Laureat licznych nagród dydaktycznych JM Rektora UWr, nagrody dydaktycznej IDUB „Najlepsi wśród najlepszych – w poszukiwaniu doskonałości dydaktycznej”, nagrody Kuratora Oświaty we Wrocławiu, odznaczony Medalem Komisji Edukacji Narodowej.
dr hab.Elżbieta Myśkow, prof. UWr
dr hab. inż. Magdalena Zagalska -Neubauer, prof. UWr
Tutoring – propozycja dla studentów WNB UWr
Tutoring jest formą edukacji spersonalizowanej, która jest zindywidualizowanym system kształcenia, optymalizowanym dla potrzeb konkretnej osoby. Dostosowany jest do uczącego się, który bierze udział w projektowaniu osobistego planu edukacyjnego lub rozwojowego. Wszelkie stosowane w tym procesie metody, techniki oraz sposoby nauczania-uczenia się wynikają z natury konkretnej osoby, jej specyficznych potrzeb, zdolności i wyznaczonych przez nią celów. W tym procesie ucząca się osoba jest w centrum zainteresowania, jest świadomym jego uczestnikiem i pod opieką tutora samodzielnie podejmuje działania. Tutoring opiera się na relacji mistrz-uczeń, efektywnym komunikowaniu się i otwartości uczestniczących w nim osób. Dzięki integralnemu spojrzeniu na rozwój człowieka, jest sposobem na pełen rozwój potencjału uczącej się osoby. Osoby uczestniczące w tym procesie mają do siebie pełne zaufanie, a tutor dba o budowanie i podtrzymywanie odpowiednich relacji. Tutorting to wspieranie, motywowanie oraz odnajdowanie najlepszej drogi rozwoju.
Tutoring akademicki to wymiana doświadczeń między osobami zaangażowanymi w ten proces, a jego głównym zadaniem jest wzajemne podnoszenie wiedzy i umiejętności uczącej się osoby i tutora. Tutor dzieli się swoją pasją, co pomaga wywołać zakładane zmiany w uczącym się. Zainteresowania naukowe tutora i podopiecznego są w tym wypadku zbieżne.
Tutoring rozwojowy to szeroko rozumiane wsparcie w rozwoju osobistym, w drodze do osiągania zamierzonych celów, autonomii i niezależności. Skupia się na poznawaniu siebie, pracy nad odpowiedzialnością, ale przede wszystkim budowaniu wiary w samego siebie. Zmierza do odkrycia i rozbudzenia zainteresowań, świadomości talentów oraz rozwoju pozytywnych cech charakteru. W tym wypadku ważniejsze od wspólnych zainteresowań jest umiejętne motywowanie i prowadzenie podopiecznego przez tutora.
Wydział Nauk Biologicznych oferuje studentkom i studentom sesje tutoringu obu rodzajów – tutoriale akademickie i tutoriale rozwojowe, realizowane w postaci indywidualnych zajęć ponadprogramowych w wymiarze 15 godzin i 2 punktów ECTS, nie wliczających się do puli punktów wymaganych do ukończenia studiów. Tutorial podlega zaliczeniu bez oceny. O tutoring mogą ubiegać się studentki i studenci począwszy od trzeciego semestru studiów pierwszego stopnia oraz studenci studiów drugiego stopnia. Więcej informacji można znaleźć w zarządzeniu Rektora oraz zarządzeniu Dziekana WNB.
Zajęcia prowadzą certyfikowani tutorzy.
Zarządzenie Nr 35/2024 Dziekana WNB w sprawie zajęć dydaktycznych prowadzonych w formie tutoringu na studiach stacjonarnych
Załączniki do Zarządzenia Nr 35/2024 Dziekana WNB w sprawie zajęć dydaktycznych prowadzonych w formie tutoringu na studiach stacjonarnych
